De rijopleiding in een automaat is grotendeels hetzelfde als rijles in een schakelauto. Ook tijdens deze rijlessen doorlopen we de 4 modules: voertuigbeheersing, complexe verkeerssituaties, bijzondere verrichtingen en examenonderdelen.

Gedurende de opleiding neemt je niveau toe, maar wel in de snelheid die bij jou past. Ik help je op een veilige en verantwoorde manier vertrouwen te krijgen in het autorijden en ervaring op te doen in het verkeer. In het gehele traject zal ik je motiveren het beste uit jezelf te halen en elke keer een stapje verder te gaan door geduldig de stappen met je door te nemen en onderdelen regelmatig te herhalen. De rijlessen vinden plaats in Hoorn. Dit is tevens het examengebied.

De rijopleiding is verdeeld in vier modules:

  • module 1: voertuigbeheersing
  • module 2: complexe verkeerssituaties, zoals kruispunten, inhalen, voorbijgaan en invoegen
  • module 3: bijzondere verrichtingen waar je bij module 2 automatisch mee te maken krijgt
  • module 4: examenonderdelen

Je vorderingen houd ik bij op een les-instructiekaart. Deze krijg je mee naar huis, zodat je ook zelf kunt zien hoe ver je met je rijopleiding bent.

Module 1: voertuigbeheersing

Deze vaardigheden behoren tot de voertuigbeheersing en vormen de basis van het autorijden. Ik neem de tijd die nodig is om je de basisvaardigheden bij te brengen, die bestaan uit:

  • hoe je je zit- en stuurhouding moet afstellen op jouw lichaam.
  • welke twee stuurmethodes je mag gebruiken (overpakken en/of doorgeven).
  • oefenen van de stuurtechnieken op een parkeerterrein of een rustig weggedeelte. Vervolgens ga je het sturen op de openbare weg oefenen.
  • kijken of je de auto netjes in het midden van de rijstrook of de juiste plaats op de rijbaan kan houden. Lukt dat niet, dan krijg je uitleg waar je op moet letten om dat voor elkaar te krijgen.
  • vanaf het sturen gaan we rustig aan opbouwen. Hoe je moet gas geven en remmen is het volgende onderdeel.

Module 2: complexe verkeerssituaties

Tijdens deze module leer je:

  • hoe je moet afslaan naar rechts en naar links.
  • hoe je een kruispunt nadert en oversteekt, inclusief bijkomende kijktechnieken.
  • hoe je minirotondes en rotondes met meerdere rijstroken oprijdt en verlaat.
  • hoe je andere weggebruikers inhaalt zoals: fietsers of stilstaande voertuigen en hoe je obstakels of wegversmallingen voorbijgaat.
  • hoe je moet in- en uitvoegen.
  • hoe je op een autoweg moet rijden, van rijstrook moet wisselen en andere bestuurders moet inhalen.
  • hoe je de autosnelweg moet berijden en hoe je moet weven en ritsen.

Tussen de lessen door worden veel situaties geëvalueerd die zich tijdens de lessen hebben voorgedaan. Ook zal er een stukje zelfkennis (zelfreflectie) bij je getest worden. Tijdens de onderdelen van module 2 worden ook de onderdelen van module 3 tussendoor aangeleerd.

Module 3: bijzondere verrichtingen

Tijdens deze module komen de bijzondere verrichtingen uitgebreid aan bod. Deze heb je nodig als je bijzondere manoeuvres uit moet voeren tijdens je tussentijdse toets, je examen en daarna als verkeersdeelnemer met een rijbewijs op zak. Je leert onder andere:

  • achteruitrijden in rechte lijn.
  • vooruit parkeren in een vak links en rechts.
  • schuin een vak vooruit inparkeren.
  • hellingproef met en zonder handrem.
  • stilzetten in een parkeerstrook achter een auto en weer wegrijden.
  • het maken van een halve draai linksom.
  • het keren op een weg in drie of vijf keer.
  • parkeren achteruit in een parkeervak.
  • file parkeren, zowel vooruit als achteruit.
  • achteruitrijden van een bocht naar rechts.

Module 4: examenonderdelen

  • Zelfstandig route rijden via variabele oriëntatiepunten, clusteropdrachten en navigatiesysteem.
  • Bijzondere manoeuvres als omkeeropdracht, parkeeropdracht en stopopdracht.

Examen

Alle examenonderdelen worden veelvuldig met je geoefend, zodat je optimaal voorbereid aan je examen begint. Ook wordt er tijdens alle stadia van de rijopleiding veel extra informatie gegeven over verkeersinzicht en gevaarherkenning en word je geleerd goed te anticiperen. Uiteindelijk moet je zelfstandig kunnen rijden, dus werken we veel aan je zelfstandigheid, zodat je straks met je rijbewijs op zak zelf beslissingen kunt nemen, zelf veilig aan het verkeer kunt deelnemen en zelf verantwoordelijkheid kunt nemen.